מאת מיכאל ברג
האר”י, הרב יצחק לוריא, מלמד שכל חודש קשור לחלק מהאנטומיה שלנו; חודש אדר, או מזל דגים, קשור לאף, לחוש הריח. אבל, למה בדיוק הוא מתכוון בחוש הריח?
בסיפור גן העדן נאמר שנפילתם של אדם וחווה התרחשה מכיוון שהם השתמשו בחושים שלהם – ראייה, שמע, מגע, טעם – מסיבות אנוכיות, עבור הרצון לקבל לעצמו בלבד. ובעוד כל ארבעת החושים האלה נפגמו, חוש הריח לא. לכן החוש הזה הוא הנשגב ביותר, הרוחני ביותר והנעלה ביותר מכל החושים.
“אור אינסוף נמצא בכל דבר.”
רובנו חיים את חיינו מושפעים מהדברים הברורים מאליהם, בעוד שאדם נעלה באמת הוא אדם שיכול לקבל ולקלוט את מה שכמעט ואינו קיים. לדוגמה, אם נחתום על עסקה עסקית גדולה, ברור שנתמלא באושר. ונניח שיש לידינו כוס מים; אותו אור שחווינו כשחתמנו על העסקה הזאת קיים גם בלגימת המים שאנחנו עומדים לשתות, אבל אין אנו מרגישים זאת. כמו רוב האנשים, נרגיש הרבה יותר מאושרים לאחר חתימה על עסקה מדהימה מאשר התחושה שנרגיש לאחר לגימת מים, אבל לא מכיוון שמהות האור והאנרגיה בתוך לגימת המים והעסקה הגדולה הזו שונה; אלא, משום שאנו מסוגלים לקבל ולקלוט רק באמצעות דברים מובנים מאליהם.
סוד חוש הריח, אפוא, הוא היכולת לקלוט ולקבל את הפחות ברור. חודש אדר, מזל דגים, אומר האר”י, עוסק בחוש הריח שאנו חייבים לפתח, שאינו טבעי לרובנו. אם ננסח זאת בצורה פשוטה יותר, מה שגורם לאדם לגדול מבחינה רוחנית הוא להזדקק פחות להתרחשויות פיזיות כדי להיות מרוצה, מכיוון שלמען האמת, האור שקיים בדברים שגורמים לנו להיות מאושרים קיים גם בדברים שגורמים לנו הרבה פחות אושר. ברמה האולטימטיבית, נאמר לנו שבסוף התיקון חוש הריח ימלא את כל האנשים בשמחה, אושר וחוכמה. אבל החושים שלנו משובשים עכשיו.
אור אינסוף קיים בכל דבר. כאשר אנו נהנים מארוחה, למשל, כל השמחה שאנו מפיקים מאותה ארוחה היא אותה שמחה שאנו יכולים לחוות מהישיבה על הכיסא עליו אנו יושבים, מכיוון שאור אינסוף נמצא בישיבה הזו באותה מידה שהוא נמצא בארוחה. אבל הכל קשור לחוש הרוחני שלנו, לחוש הריח שלנו. וחשוב להבין שבכל פעם שבה אנו פועלים באנוכיות, אנו משחיתים את החושים שלנו, וזקוקים ליותר דברים חיצוניים שירגשו אותנו וישמחו אותנו. לכן, מהי המתנה של החודש הראשון, חודש אדר, מזל דגים? חוש הרֵיחַ; היכולת להתחיל לשנות את החוש הרוחני שלנו.
“חודש הדגים נותן לנו את היכולת להתחיל לשנות את החוש הרוחני שלנו.”
בחודש הזה, מה שאנחנו יכולים לבקש – ומה שניתן לנו – הוא היכולת לתפוס, לקלוט ולקבל את המהות האמיתית של הדברים. המקובלים מלמדים שאת גמר התיקוןיכול לחוות רק אדם שפיתח את החוש הזה. וכפי שאבי, הרב ברג, תמיד אמר לנו, האור של גמר התיקון כבר נמצא כאן; אנו פשוט לא יכולים לראות זאת מכיוון שבכל פעולה, מודעות, מחשבה ומילה של רצון לקבל לעצמו בלבד אנו מכסים ומסתירים את החוש הזה.
יש אנשים שניחנו במה שאנחנו מכירים כ”חוש שישי”, והם מסוגלים לראות, להבין, להרגיש ולדעת מה שאחרים אינם מסוגלים. מדוע? מכיוון שהחוש הרוחני שלהם, מה שניתן לנו בחודש זה, אינו מכוסה או מוסתר. לכן, כשאנו נכנסים אל חודש אדר, מזל דגים, אנו יכולים לבקש להיות מסוגלים לראות, להרגיש ולדעת את הבלתי נראה, הבלתי מורגש והבלתי ידוע לרובנו. החוש הזה מתעורר בזמן הזה, ואם יש לנו הרצון הזה והמודעות הזו, ואנו דוחפים את עצמנו לפתח אותם, נוכל להתחיל למצות שמחה מדברים שקודם לכן לא הצלחנו למצות מהם שמחה, ולהבין דברים שלא יכולנו להבין קודם לכן.