מאת מיכאל ברג
יש פסוק שהרב אשלג השתמש בו לעתים קרובות מאוד, ושגם הרב ברנדוויין השתמש בו כשלמד עם אבי, הרב ברג. זה פסוק שאומר שהבורא תמיד חושב על דרכים שבהן אף אדם לעולם לא ילך לאיבוד או ימצא את עצמו במצב של חושך, ניתוק או חוסר. הבורא כל הזמן חושב עלינו, וכל הזמן מוצא דרכים להסיר מאתנו את החוסר שבנו ולחבר אותנו לאור וברכות גדולים יותר; תהליך החשיבה הזה הוא כמעט כמו GPS [נווטן].
“הבורא כל הזמן חושב עלינו.”
כאשר אנו משתמשים ב GPS- ופונים בפנייה לא נכונה, ה –GPS משתהה כמה רגעים, מחשב מסלול מחדש ואז נותן לנו מסלול נוסף. וזה מה שהבורא עושה עבורנו, כל היום, כל הזמן. כאשר אנו מתעוררים בבוקר, אומר הבורא: “זו הדרך שלכם. אם תלכו בדרך זו, תעשו את הדברים האלה, תעשו כוח התנגדות ותתנו בדרכים האלה, יתמלא יומכם רק באור ובברכות.” אבל אם אין אנו מחוברים אל מחשבות הבורא ופונים בפנייה הלא נכונה, הבורא אינו מוותר. בדיוק כמו ה- GPS, הבורא פשוט מחשב מסלול מחדש, יוצר עבורנו מחשבות חדשות כדי להחזיר אותנו אל דרך הברכות. וככל שאנו יותר מודעים לכך שזה מתרחש, זה הופך להיות יותר אמיתי עבורנו, ואנו מתחברים לכך יותר.
לכן, עם כניסתנו אל חג הפסח, אנו רוצים לבקש שהמוח והמודעות שלנו יהיו מחוברים באופן קבוע אל המחשבות הקבועות של הבורא. אנחנו רוצים להתחבר לוודאות שבין אם נקבל החלטות נכונות ובין אם לא, הבורא תמיד ייחשב מסלול מחדש וייצור מחשבות לטובתנו, ייצור מחשבות שתכנסנה אור וברכות אל חיינו.
הרב אשלג כותב על המושג הזה לתלמידיו ואומר, “כאשר מישהו בא אלי עם בעיה, או עם חוסר, הדבר הראשון שאני עושה הוא לבקש מאור הבורא לתת לאדם הזה את המחשבה כיצד לתקן אותה. איני רוצה להיות האדם שמתקן את הבעיה עבורו, או אפילו נותן לו כיוון. אני מבקש מן הבורא לתת לאדם הזה את המחשבה שתעזור לו לתקן את הבעיה, מכיוון שכאשר הבורא נותן לכם את המחשבה, אפילו אם אינכם מבינים אותה או עדיין לא קיבלתם אותה, היא כבר משפיעה עליכם.”
“זה לימוד שמשנה את חיינו”.
מחשבות הבורא משפיעות עלינו אפילו אם עדיין לא הבנו אותן לגמרי. וזה מה שמתרחש בפסח. אם כן, אנו רוצים לחבר את המודעות שלנו אל מודעות הבורא, אל המחשבות שיש לבורא עבורנו בכל בוקר כשאנחנו מתעוררים, מתוך ידיעה שאפילו אם ניפול או נטעה, הבורא ייחשב מחדש את מסלולו של היום שלנו כדי שיהיה שוב נתיב לאור ולברכות.
לכן, נקודת הזינוק שלנו כשאנו מגיעים אל חג הפסח היא לומר לבורא, “אני יודע/ת שאתה כל הזמן חושב על דרכים להביא לי אור וברכות, ואני רוצה לחיות כל הזמן מחובר/ת אל המחשבות שלך.” מדוע חשוב כל כך שתהיה לנו המודעות הזו בפסח? מכיוון שאין יום אחר בשנה שבו השערים פתוחים כל כך לרווחה עבורנו כדי שנוכל למשוך מה שאנו רוצים או צריכים, מבלי שנצטרך להרוויח זאת. פסח, כדברי המקובל הגדול הרב אברהם אזולאי, הוא מתנה. בפסח פתוחים בפנינו כל השערים האפשריים כדי שנוכל לקבל את החסר לנו, לקבל אור וברכות בכל תחום בחיינו. אבל כדי לקבל את הדברים האלה, עלינו להתחייב לחיות עם מחשבות הבורא.
אולם זה לימוד לא רק עבור חג הפסח, אלא גם עבור כל יום בחיינו, מפסח ואילך. אנחנו יכולים לנוע קדימה, מפסח והלאה, מודעים כל הזמן לכך שהבורא חושב עלינו בכל שנייה בכל יום, ומחשב מסלול מחדש בכל פעם בה אנו פונים בכוון הלא נכון כדי להחזיר אותנו אל ההזדמנות שבה נוכל לקבל את הברכה או האור. ואם נהיה כנים עם עצמנו, ולא משנה עד כמה אנחנו רוחניים, כאשר אנו מתעוררים בבוקר, אפילו אם אנו עושים את התקשורות שלנו, אנחנו שוכחים לעתים קרובות שיש מקור הרבה יותר חזק שחושב על תועלתנו. לא רק אנו מנסים להתחבר ולהביא ברכות אל תוך חיינו; ישנו האור הבלתי יאומן הזה, שיכול למצוא תשובות לכל דבר. והדרך להתחבר אל התשובות האלה ואל הכיוון הזה היא לדעת שהם זמינים וקיימים.
זה לא איזה שהוא לימוד שאנו רוצים לשמוע. זה לימוד שמשנה את חיינו. החיבור הקבוע למחשבות הקבועות של הבורא זמין עבורנו, ואם אנו באמת מבינים זאת, זה מעורר השראה ועוצמה אדירות. אנחנו יכולים לנוע קדימה, להתחיל כל יום עם הבקשה להתחבר אל מחשבות הבורא עבורנו, ולומר: “אני רוצה, היום, לחבר את המודעות, השכל והמהות שלי אל מחשבות הבורא, במיוחד אל המחשבות הקבועות שיש לבורא באשר אלי, כי הבורא רוצה אך ורק בטובתי.” בפסח, אם נתחייב, נרצה ונבקש זאת, נוכל לחבר את המודעות והמחשבות שלנו אל המחשבות הקבועות של הבורא עבורנו, לא רק בפסח, אלא תמיד.