מאת מיכאל ברג
כאשר אנו לומדים מכתביהם של המקובלים על חודש סרטן, או תמוז, ועל החודש הבא, חודש אריה, או אב, אנו יכולים להיות קצת מודאגים, מכיוון ששני החודשים הללו אינם נראים חיוביים במיוחד. אבל, אין זה המקרה, ואם נבין מדוע, נוכל לראות שבמהלך חודש סרטן תהיה לנו למעשה היכולת להתחבר לאור אדיר.
“יש לנו למעשה היכולת להתחבר לאור אדיר“
לכל אחד משנים עשר החודשים של השנה, כפי שלמדנו, יש הצירוף המיוחד לו של השם המפורש, שהוא הדרך המיוחדת שבה האור מאיר אלינו למטה באותו חודש. חודש סרטן הוא החודש היחיד שבו הצירוף של השם המפורש מתגלה בדרך הפוכה לגמרי, כלומר ה– י.ה.ו.ה. מופיע כ–ה.ו.ה.י. הצירוף י.ה.ו.ה הוא הסדר שמייצג את האופן שבו מתנהלים הדברים כשורה; ולכן, ההפך ממנו, הוא האופן שבו האור מתגלה בחודש סרטן.
השם המפורש שמופיע באופן סטנדרטי:
הצירוף של השם המפורש עבור חודש סרטן:
אם כן, כאשר אנו קוראים זאת בכתבי המקובלים הבסיסיים ביותר, זה נשמע כאילו זה חודש שאנו אמורים להיות מודאגים בגללו או לפחד מפניו. אבל זה לא נכון. המקובלים מסבירים משהו מאוד חשוב על החודש הזה; הם אומרים שהחסדים, האור והברכות הגדולות נמצאים כאן, אבל הם בכיסוי. לכן, חודש תמוז אינו אפל וחשוך או שאין לו אור גדול וברכות גדולות. אלא, הדבר המיוחד בחודש הזה הוא שכן, יש אור גדול, וכן, יש ברכות גדולות, אבל הם בכיסוי. ולכן, כאשר אנו מתחילים לחשוב על החודש הזה באופן זה, אנו מתחילים להגיע לידי ההבנה שהאור זמין לנו.
ישנם זמנים בחיים שבהם אנו מסוגלים פשוט להיות פתוחים לאור ולברכות,ולקבל אותם, ויש זמנים שבהם נראה שדברים מתנהלים כפי שאנו רוצים. אבל לא זו היא מהותו של חודש סרטן; אין זה אומר, אבל, שזה חודש של חושך, או חודש מפחיד או מדאיג. למען האמת, למעשה יכול להיות אור אפילו יותר גדול בחודש סרטן, אלא שהאור הגדול מגיע מכוסה.
אם כן, כיצד נחשוף את האור של החודש הזה? זה פשוט יחסית, אבל קשה לעשייה. לעתים קרובות בחיים יש רגעים בהם או שאנו מקבלים חדשות רעות, או משהו מתרחש שנראה שלילי, או מפחיד. ואז אולי ברגע שלאחר מכן,או ביום שלמחרת או בשבוע הבא, לא רק שהמצב נעלם, או שאנו רואים ששגינו בכך שהיינו מודאגים או מפוחדים בגללו, אלא שהמצב הפך להיות מקור לאור גדול. זוהי מהותו של חודש סרטן. לא מדובר כאן על מציאת דרך להתרחק או לברוח מהחושך, או לסלק אותו. מדובר כאן על הידיעה שברגעים ובמצבים הללו, שעלולים להיות מאתגרים או מפחידים, זה פשוט סימן לכך שיש בהם אור גנוז, ואנו חייבים למצוא את הדרך לגלות אותו.
המקובלים, והאר”י, מדברים על העובדה שחודשים תמוז ואב מסמלים את העיניים, שהן, כמובן, מייצגות ראיה וחזון. ישנם שני רבדים של ראיה, שני רבדים של חזון. ישנה הדרך שבה אנו רואים עם העיניים הפיזיות שלנו, את העולם הפיזי. ויש רמה גבוהה יותר של ראיה, ראיה שרואה מעבר להסתר הנוכחי, מעבר לאור הנוכחי שמתגלה, אך בכיסוי. ובעוד אנו עלולים לא לדעת בדיוק כיצד יהפוך המצב לאור גדול, או כיצד יוסר הכיסוי מהחושך, אם אנו רואים את האור הגדול שנמצא מתחת לכיסוי ויש לנו וודאות, אז אנו מרוויחים את הראייה הזו, את החזון הזה. לכן, כשאנו נכנסים לחודש סרטן, אנו רוצים לבקש להתחבר לרמה הגבוהה יותר של הראייה, במקום להתמקד במה שהעיניים הפיזיות שלנו רואות.
רובנו חווים את הראייה הרוחנית בנקודה מסוימת בחיינו, כאשר מתרחש משהו שיכול לגרום פחד, דאגה או כעס, אבל יש לנו ידע פנימי שכל זה הוא אור, ולכן כל זה הוא רק טוב. זוהי הראייה עליה אנו מדברים, ואלה הן העיניים שניתנות לנו החודש הזה, שבו יש לנו בהירות וודאות מוחלטות שהכל טוב. כך אנו מסירים את הכיסוי שמכסה את האור הגדול של החודש הזה. זוהי המתנה של חודש סרטן, ואם נרצה בכך, נבקש זאת, ונתחיל לחיות כך, יהיה זה החודש היחיד בשנה שבו המתנה הזו ניתנת לנו.