מאת מיכאל ברג
אבי, הרב ברג, היה נוהג לחזור על הציטוט המפורסם: “אתם חייבים להיות טיפשים כדי להמר על אותו סוס שהגיע למקום השני.” ורב ברג ייחס זאת לאנשים שעושים פעולות דתיות שוב ושוב, חושבים שדבר זה לכשעצמו יביא משיח, בעוד אלפי שנים הוא לא הביא לכך. ואני חושב שזה לימוד חשוב, מכיוון שהוא מתייחס לעבודה הרוחנית שלנו.
הסיבה לכך שאנו עושים את העבודה הזו היא שאנו מאמינים שיש אפשרות שבאמצעותה נביא את גמר התיקון. אני מקווה ומשער שרובנו אינם נמצאים כאן כדי להיות אנשים רוחניים, כדי להפיץ חכמה רוחנית, או לעזור לאנשים; כל הדברים הללו הם טובים ויפים, אבל לא זוהי הסיבה לכך שהמרכז לקבלה קיים. לא זו הסיבה לכך שרבי שמעון בר יוחאי הביא את הזוהר לעולם הזה, ולא זו הסיבה לכך שהארי, רב אשלג ורב ברנדוויין הביאו את חכמתם לעולם הזה.
יש באמת רק סיבה אחת לכך, והיא חייבת להיות הכוח המניע שלנו. קיימת אפשרות שבאמצעות הלימוד של האור והחכמה האלה, יגיע לעולם הזה קץ כל כאב, סבל ומוות. ואם נחיה באמת בדרך זו ונחשוב באמת בדרך זו, השאלות שעלינו את עצמנו לשאול הן: מה אני עושה, איך אני עושה זאת, והאם יש בכך אפשרות להביא משיח? ואני חושב שתמיד חשוב לנו לומר, בסדר, בשנה הקודמת לא הבאנו משיח עדיין, לכן אין זה הגיוני להמשיך לעשות בדיוק אותם דברים בדיוק באותו אופן.
ואז, בשנה שלאחר מכן, אם המשיח עדיין לא הגיע, עלינו להמשיך למצוא דרכים שונות, חדשות, טובות יותר לחלק בהן את האור והחכמה האלה. כמובן, הליבה של האור והחכמה תמיד נשארת זהה, אבל האופן שבו אנו חולקים אותה שונה. למשל, הרב ברג לימד את החכמה הזו בשנות השישים באופן שונה מאשר בשנות השבעים, ובשנות השבעים באופן שונה מאשר בשנות השמונים, ובשנות השמונים באופן שונה משנות התשעים, וכך הלאה. אני זוכר שבשנות השמונים, נסענו אמי ואני ללוס אנג’לס כדי להפתיע את אבי, הרב ברג, ששהה שם כדי להעביר הרצאה. ואני זוכר שראינו את הספר “מלחמת הכוכבים” על השולחן בסלון. לא הבנתי מדוע הרב ברג קורא את הספר “מלחמת הכוכבים”, אבל מאותו זמן ואילך, הוא התחיל להשתמש בהרבה מושגים ובאותה שפה שהיו בספר ובסרט… מדוע? מכיוון שהחכמה נשארת אותה חכמה. אבל הכלי, או אפילו השפה שיש להשתמש בה בתקופה אחת שונים מאשר בתקופות אחרות. הרב ברג תמיד חיפש דרכים חדשות. וכך, שוב, חייבת להיות תמיד המודעות שלנו, לשאול את עצמנו: מהן הדרכים החדשות?
כשקראנו את הפרשה הקודמת, פרשת יתרו, חשבתי על כך שכתוב שהיו עשן וערפל סביב הר סיני בזמן מתן תורה, בזמן התגלות אור הבורא. מדוע היו עשן וערפל? מכיוון שאור הבורא בא לשכון שם. וכפי שהמקובלים מלמדים, קיימים תמיד העשן והערפל האלה, מה שגורם לנו לחשוב שאנו לא רואים, אותו בלבול, כך נקרא לו, לפני התגלות גדולה. זוהי אחת הסיבות לכך שכאשר אנו קוראים את סיפור מתן תורה על הר סיני, מתרחשים כל כך הרבה דברים; הייתה התעוררות של בלבול שקדם להתגלות. ואני מאמין שזה תמיד נכון, שאפילו כשאנו חווים או רואים דברים שאינם נראים הגיוניים, והם מכעיסים או מבלבלים, המודעות שחייבת להיות לנו היא מודעות של הבנת התמונה הגדולה, להבין שמה שמתרחש הוא הקדמה להבנות חדשות, דרכים חדשות, ועבודה חדשה.