סוד הפרי הראשון
מאת: מיכאל ברג
הסיפור הפשוט של פרשת כי תבוא מתייחס ל"ביכורים", לפרי הראשון. בזמנים בהם האנשים היו איכרים בארץ ישראל, הם נהגו להביא את מיטב הפרי הראשון שלהם לבית המקדש בירושלים, שם התקיימה התפילה עם הביכורים. נאמר במדרש שכל העולם נברא עבור האנרגיה והסוד שבפרי הראשון הזה. אבל מדוע?
כאשר נבראו אדם וחווה, הייתה להם בחירה בין הרצון לקבל לעצמם בלבד ובין הרצון לתת, והם נפלו לחטא שנקרא חטא אדם וחווה. לאחר אותו רגע, כל מה שהיה קיים בעולם, וכל אדם, נעשו, והינם, תערובת של חיובי ושלילי, של טוב ושל לא כל כך טוב. והעבודה שלנו בעולם הזה היא להפריד את הפרי מהקליפה, להוציא את הטוב מתוך החושך. למשל, כשאתם רוצים לאכול בננה, עליכם קודם כל לקלף את הקליפה, מפני שאינכם יכולים לאכול אותה, ורק אז אתם מגיעים לפרי. המחיה באה לא רק ממזון, אלא מכל מיני סוגים של שפע וברכות, הבאים בתערובת של חיובי ושלילי, של אור וחושך. ולכן, העבודה שלנו היא לעשות את כל תהליך הפרדת הטוב מהרע.
כל מה שאנו עושים מתרכז סביב ההבנה הזו, אפילו ביחסים שלנו. עבודת החיים היא להפריד את השלילי ולהתמקד בטוב, או לגרום לטוב לגדול. אנו עובדים כדי לגלות את האור שנמצא בתוך החושך, בתוך הקליפה; אותו האור שנמצא בחטא אדם הראשון. בכל מה שקיים בעולם הזה יש חיובי ושלילי, והעבודה שלנו – בין אם היא עבודה בשדה, בעסק, ביחסים, או בעבודה הרוחנית שלנו – היא התהליך התמידי של גילוי האור שבתוך החושך, של גילוי הפרי שבתוך הקליפה.
אבל יש רמה אחרת. קיים סוג אחר של אור – אור מושלם, אור שאינו בא עם חושך, אור שבא בצורה טהורה. עבור רובנו, הברכות שאנו מקבלים באות בתערובת, ואז אפילו כשאנו מקבלים אותן, אנו חייבים לעבוד. אבל, קיים גם אור מושלם, וזה עניינה של שבת כי תבוא. אור שאין בו תערובת של חיובי ושלילי.
איך אנו מקבלים גישה אל האור הזה?
כל ברכה באה עם אתגר, וזו אמורה להיות מטרת החיים, לעבוד ולהסיר את הקליפה מהפרי, לסלק את השליליות ואת החושך מהאור ולהישאר ולשמור את האור ואת הברכה. אבל האם יש גם לפעמים דרך להתחבר לאור מושלם, לאור שאינו בא מעורב, לאור שבא מושלם, שאותו אנו חווים רק כברכה? כדי לענות על כך, אנו חייבים להבין קצת מהתהליך הטכני של הביכורים: החלק שניתן לכהן יכול היה להיות רק פרי מושלם. ביכורים, או הפרי הראשון, הוא המעשה היחיד והנתינה היחידה שנעשים שהם בעלי אופי רוחני.
הסיבה לכך, וזה סוד השבת הזו, היא שביכורים מייצגים את סוד האור המושלם – האור שאינו צריך להיטהר, הברכה שלא חייבת להתנקות, הברכה שאינה באה עם אתגר. זו הסיבה לכך שביכורים מובאים מיד. לא צריך לנקות אותם. תכף ומיד, יש להם האנרגיה הזו, והם האור המושלם. אין זה דומה לאף תקשורת אחרת שאנו עושים או כל ברכה אחרת שאנו מושכים.
זו תחילת ההבנה של מה שזמין לנו השבת הזו. אנו מבינים שבחיים יש חיובי ושלילי, ושלכל ברכה יש קליפה, והעבודה שלנו היא לקבל את הברכה ואז להילחם כדי לסלק את הקליפה ואת החושך. אבל בנוסף לכך בשבת הזו, אנו רוצים להתעלות להבנה שקיים גם אור מושלם, וזה סוד הביכורים, אור שלא צריך לעבוד בשבילו. ברגע שאתם מקבלים אותו, יש לכם אותו. ברגע שקיבלתם אותו, לא התלווה אליו שום אתגר. כשקיבלתם אותו, הוא היה אור טהור.
כאשר נאמר במדרש שהעולם נברא עבור הביכורים, פירוש הדבר הוא שהעולם נברא כדי שבסופו של דבר כל אחת ואחד מאתנו נתחיל לקבל את האור הטהור, את הברכה הנקייה, את הברכה שאינה חייבת להיות מאותגרת לאחר מכן. זה זרע הסוד של שבת כי תבוא.