מאת מיכאל ברג
רב אשלג כותב על רמת מודעות הנקראת “תשובה מאהבה”, וזה מתייחס לאדם שמשתנה מאהבה. זו רמה שבה אדם משתנה לא מתוך פחד מתוצאות מעשיו, אלא כתוצאה מאהבה והתרגשות עצומות שהוא מרגיש כלפי הפוטנציאל שלו לגלות את אור הבורא בעולם הזה. וזוהי מתנה שאנו יכולים לקבל בסוכות: מתנת היכולת להגיע לרמה שנקראת “תשובה מאהבה”, שבה אפילו המעשים השליליים שעשינו בכוונה נעשים עבורנו למשואה של אור.
בדרך זו, אנו גם יכולים לשמוח על כל כאב שחווינו, מכיוון שאנו יודעים שבלעדי הכאב והספק שחווינו בשנה החולפת, לא היינו פועלים בצורה שלילית. ואם לא היינו פועלים בצורה שלילית, אז בסוכות, לא היה לנו כל האור מהמעשים שהשתנו. מכיוון שכל הכאב, הספק וחוסר המודעות שהיה לנו, הם שגרמו לנו להתנהג בצורה שלילית. ובסוכות, אנו נרגשים, מלאי תודה ושמחים עבורם, מכיוון שבסוכות הם נעשו לאור. כל כאב וחוסר נוחות שהיה לנו בשנה החולפת משתנים בסוכות. כל הכאב שהיה לנו בשנה החולפת וכל המעשים השליליים שעשינו בשנה החולפת יכולים להשתנות בסוכות לאור נצחי שיאיר לנו לעולמי עד.
האם יכולה להיות שמחה גדולה מזו? חשבו על כך… כאשר אנו עושים מעשה חיובי ומקבלים אור, זו שמחה. אבל כאשר אנו יכולים לקחת את כל המעשים השליליים שלנו שעשינו בשנה החולפת ולהפוך אותם לאור עצום שיאיר לנו לנצח, אין שמחה גדולה מזו. זה הוא הסוד של השמחה והמתנה של סוכות. הרב אשלג אומר לנו שכל כאב שחווינו בשנה החולפת יהפוך לשמחה גדולה, וכל שליליות תהפוך למקור עצום של טוב. זוהי המהות של סוכות, וזה מה שזמין לכל אחת ואחד מאתנו בסוכות; כל השליליות שיצרנו, כל הספקות וכל חוסר של תקשורת שהיו לנו, כל זה משתנה. כפי שאומר רב אשלג, “כל כאב יכול להפוך לשמחה אדירה, וכל שליליות לטוב אדיר”.
אם כן, הבה נתחיל עם ההבנה שזה זמין לנו. אם נעשה את התקשורת נכון ותהיה לנו המודעות הנכונה, נוכל לעזוב את סוכות שונים לגמרי מהשנה שעברה. ולכן, בכך ששינינו את השנה שעברה, נשנה בוודאי את השנה הבאה. ביום כיפור ובראש השנה, היטהרנו. וידאנו שהשליליות לא תטריד אותנו. אבל סוכות גדולה יותר. זו הסיבה לכך שנאמר שסוכות היא טעם המשיח. מכיוון שבסוכות, אנו לא רק מוודאים שהשליליות לא תטריד אותנו; אנו מוודאים שמעשים שליליים נעשים למעשים חיוביים, ושהספק, הפחד, השליליות והחושך מהשנה החולפת נעשים עבורנו אך ורק לאור.
כדי להעריך באמת מה שזמין לנו בסוכות, רב אשלג אומר לנו בקטע אחר, המרחיק לכת אף יותר, שלא מדובר כאן רק על שינוי השליליות שלנו, אלא גם מה שזמין לנו בסופו של דבר זו היכולת להיות במצב שבו כאשר אנו מתבוננים בעולם כולו, אנו רואים רק אור. הרב אשלג מסביר שאנו יכולים להגיע למצב שבו אפילו כאשר אנו מתבוננים באחרים ובעולם, אנו רואים רק טוב מוחלט, ובסוכות, אנו יכולים לקבל את המודעות הנפלאה, החזקה והנעלה הזו. אם נתחבר לסוכות כפי שאנו צריכים להתחבר, נוכל להתבונן בעולם ובאנשים ולראות את השלמות המוחלטת שלהם. נוכל לראות את התהליך המושלם של כל אדם ושל העולם בשלמותו המוחלטת, ובאמצעות המודעות שלנו, לשנות את התהליך שלהם לחיוביות.
חשוב, לכן, להיות במודעות הזו, לא רק עבור עצמנו, אלא עבור העולם כולו. מכיוון שכאשר יש לנו מודעות כזו לגבי העולם, אנו משנים את העולם. זה מה שזמין לנו בסוכות: שינוי כל השליליות, הכאב והספק שלנו מהשנה החולפת לטוב נצחי ומוחלט שיאיר לנו לעולמי עד. יתרה מזו, רב אשלג אומר שהמתנה של סוכות היא היכולת להתחיל לראות אחרים והעולם עם אור, עם ראיית גמר התיקון. לכן, כאשר אנו מבינים זאת, אנו יודעים שאין זה רק מכיוון שזה דבר טוב ויפה לעשותו. אנו עושים זאת מכיוון שבסופו של דבר, רמות המודעות הגבוהות, החזקות והיפות האלה, כפי שאומר רב אשלג, חשוב שתהיינה לנו, מכיוון שהן משפיעות על העולם.
זה מעל ומעבר למקום שבו רובנו נמצאים, אבל זה מה שזמין לנו בסוכות. אנו יכולים לבקש מהאור של הסוכה, של הלולב והאתרוג שייתן לנו מודעות נעלה כדי שנוכל לשנות את השליליות והחושך שלנו רק לטוב ולאור, ושתהיה לנו המודעות לראות עבור אחרים ועבור העולם את הרמה המוחלטת של השלמות. וכאשר למספיק אנשים תהיינה רמות המודעות הנהדרות, החזקות, היפות שזמינות לנו בסוכות, אז, כפי שאומר רב אשלג, כל השליליות תוסר מן העולם הזה.
סוכות היא מתנה שבה אנו יכולים לבקש, ולקבל, את רמת המודעות החדשה הזו לעצמנו ולעולם כולו. אנו יכולים לעזוב את סוכות חושבים באופן שמעולם לא חשבנו קודם לכן, להיות במודעות שמעולם לא חשבנו שתוכל להיות לנו; לא מכיוון שהרווחנו זאת, אלא פשוט מכיוון שרצינו זאת.