אור הבורא זמין, בשלמותו, לכל אחד מאיתנו וכל הזמן. אולם היריב, ה"שטן", מעורר בנו את הספק בכך שיש לנו, עם כל השליליות שגרמנו בחיינו, את היכולת לגלות את אותו האור בשלמות. אולם האמת היא, שכל עוד אנו נופלים לאשליה הזו, האור שאנו מגלים הוא רק שבריר מהאור שביכולתנו לגלות באמת.
לעורר את האהבה, לעורר את הלב
בכל הגילוי של מעמד הר סיני, טמונה סכנה. הסכנה שנראה את הגילוי כגילוי של דת – של מערכת חוקים של "עשה" ו"אל תעשה", בלימודי קבלה אנו לומדים שהגילוי הוא של משהו אחר – הגילוי של מעמד הר סיני נתן לכל אחד מאיתנו את היכולת, על ידי שינוי פנימי, לגלות את אור הבורא במלואו. העניין הראשון שצריך לקבל מכך הוא העניין שהרב אשלג קורא לו "התעוררות הלב", ההתעוררות שלנו לשינוי פנימי אמיתי. לכן מייד לאחר מעמד הר סיני ניגשו להקמת המשכן – וכתוב "ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם" – כלומר עכל העבודה של המשכן היתה לעורר משהו פנימי בתוך בני ישראל.
את האור מגלים בשלמות
הרב אשלג מסביר בתלמוד עשר הספירות ש"אין עניין מקצת נוהג ברוחני", כלומר דברים רוחניים מתגלים בשלמותם, או שאינם מתגלים כלל. עלינו ללמוד להגיע למודעות כזו – בכל תקשורת רוחנית שאנחנו עושים, אור הבורא מתגלה בשלמותו. אם לדוגמא אנחנו קוראים בזוהר, גם אם מדובר בתקשורת קצרה מאד, אנחנו מגלים בתקשורת הזו את כל האור כולו, ומתוך האור הזה, חלק יתגלה בפועל בחיינו, אבל הוא יתגלה בגלל שהתחברנו עם אותה שלמות של אור, בגלל שיצרנו מקום במודעות שלנו לגלות את האור בשלמותו.
עבודה פנימית ועבודה חיצונית
אבל אם הכוונה בבניית המשכן היא לעבודה פנימית, מה משמעות העבודה הפיזית? ובכלל, את המשכן בנו אנשים בודדים – את רובו בנה בצלאל לבדו, אז מה בדיוק חלקם של בני ישראל האחרים?
הרמב"ן, מגדולי המקובלים, מלמד על פי הקבלה שבני ישראל אמנם לא לקחו חלק פיזי בעבודת המשכן, אולם הם לקחו עליהם לעשות את העבודה הרוחנית הנלווית לכל מעשה שנעשה בבניית המשכן – למעשה, הם כיוונו את המודעות שלהם ואת הלב שלהם בכל מעשה שבצלאל עשה, כדי שאותו המעשה במימד הפיזי, יעורר אצלם משהו רוחני. למעשה זה אחד המקומות הראשונים שבהם מסופר על מעשה שכל כולו רוחני – שאדם עושה פעולה רוחנית של כוונה בלי מעשה שמתלווה אליה.
כולנו יכולים, כאן ועכשיו
חכמת הקבלה מלמדת לימוד חשוב מתוך אופן הבנייה של המזבח. בניגוד לכל שאר הכלים, שהיו כולם עשויים עץ מלא, מצופה במתכת, המזבח היה עשוי לוחות עץ מצופים מתכת, אבל עם חלל ביניהם. את החלל היו ממלאים בעפר בכל מקום שאליו היו מגיעים. ובכל זאת המזבח נקרא "מזבח אדמה", כלומר דווקא העפר הוא החלק החשוב בו. הדבר בא ללמד אותנו שגם אם אנחנו "עפר", גם אם עשינו דברים שליליים בחיינו – כאן ועכשיו, כולנו יכולים לגלות את האור. כל מחשבה "רוחנית" אחרת, שעלינו לעבוד ולטהר את עצמנו לפני שנוכל באמת לגלות את האור, היא תרגיל של היריב, אבל אסור לנו ליפול אליו – אם רק נדע שאנחנו יכולים לגלות אור עצום, כך יקרה.
שיעור הקבלה השבועי, הוא שיעור שמעביר מיכאל ברג לתלמידי המרכז לקבלה ברחבי העולם פעם בשבוע. השיעור מועבר בשפה העברית ועוסק בפרשת השבוע הקרובה על פרשנותה הקבלית, המודעות שמעניקה לנו אותה פרשה, והאנרגיה אליה ניתן להתחבר באותה שבת. והשבוע: פרשת תרומה.