חודש אייר, ששליטו הוא מזל שור, הוא השני למניין חודשי השנה.
יש לזכור שבכל ראש חודש ניתנת לנו מחדש ההזדמנות להתחבר לכוח ספציפי לחודש אייר המתגלה ביקום, ולהשיג באמצעותו שליטה וסדר בחיינו.
ההזדמנות אינה שמורה ליחידי סגולה בלבד, אלא נועדה לשימושו כל אדם, בין אם הוא נמצא בארץ ישראל, או בכל מקום אחר בעולם.
כידוע, כלי הנשק העיקריים העומדים לרשותנו במלחמתנו בכאוס הם ספר הזוהר וטבלת ע"ב שמות.
בספר הזוהר, בפרשת "כי תשא", מדובר על המנגנון הפנימי של חודש אייר. למעשה, כתוצאה מהמתואר בפרשה זו, החלו כל צרותיו של עם ישראל, שכן זוהי הפרשה המביאה את סיפורו של חטא העגל. בסעיף כ"א נאמר:
"אמר רבי חייא הכי הוא ודאי, אבל חמינן והכי חמו תקיפי עלמא, דהא גלותא אתמשך ועדיין בריה דדוד לא אתי".
ובתרגום חופשי – אמר רבי חייא: כך הוא וודאי. אבל אנו רואים, וכן רואים גם בני כל האומות החזקות בעולם, שהגלות נמשכת וכי משיח בן דוד עדיין לא בא. 2,000 שנות גלות כבר חלפו, והמשיח טרם הופיע. השיב לו רבי יוסי: אכן כל זה כך הוא, ומה שמחזק את ישראל ומאפשר להם לסבול את כל תלאות הגלות, הן כל אותן הבטחות שהבטיח הקב"ה לישראל. ולמדנו שנכנסים לבתי כנסיות ובתי מדרשות ורואים כל אלו הנחמות שבספרים הקדושים, ושמחים בלבם לסבול כל מה שבא עליהם; ולולא זה לא היו יכולים לסבול. כל מי שנכנס לבית כנסת של המרכז ללימוד הקבלה רואה מייד את רחמי האל על ישראל בכל מקום בעולם, ולכן הוא מתחזק ובטוח שלא יושפע מכל מה שקורה בעולם.
אלא שהזוהר צפה מראש שלא בכל בית כנסת ולא בכל בית מדרש ייחשפו היהודים בפני הידע הקבלי ופנימיות התורה, ויש שיפרשו בטעות פסוקים שונים מן המקורות ויסיקו מהם שאין טעם לעשות תשובה כל עוד לא מלאה סאת הייסורים; ולכן ברור שלאורך הדורות יתקשו יהודים רבים לסבול את תלאות הגלות ויעדיפו בהדרגה להתבולל ולהמיר את דתם (ראה שם סעיפים כ"ב-כ"ג). פרשת "כי תשא" והלימוד בזוהר המקושר אליה, נותנת לנו, לפיכך, כלים לדון ולהבין גם את חטא עגל הזהב וגם את השואה והפוגרומים שבאו על ישראל בגלות בעקבות החטא. ניתן לראות שמזל שור, אליו מקושר עגל הזהב, נושא בחובו כוח עצום של הרס וחורבן. יחד עם זאת, מכנה הזוהר את חודש אייר בשם חודש זיו, חודש האור.
האותיות פ"ו הן המניעות את מהלך האירועים בחודש אייר
האר"י כותב שבחודש אייר מתגלה לא רק כוח של ההרס, אלא גם כוחה של הרפואה, ככתוב בפרשת "בשלח", לאחר מתן ה-ע"ב שמות וחציית ים סוף: "אני י"י רופאך" – ראשי תיבות אייר. מצד שני, בחודש זה, במהלך ימי העומר, נספו 24,000 תלמידיו של רבי עקיבא. כיצד ניתן, אם כך, להבין את פשרו של חודש אייר? הקבלה מלמדת שבכל דבר יש היבט חיובי ויש היבט שלילי, וכי בידינו הבחירה איזה היבט לחשוף ולאיזה היבט להתחבר.
על פי אברהם אבינו, ככתוב בספר יצירה, האותיות פ"ו הן המניעות את מהלך האירועים בחודש אייר. האות פ' בראה את כוכב נוגה, דרכו מקבל היקום את אור הבורא בחודש אייר, והאות ו' בראה את מזל שור, המכתיב את האופן שבו יתגלה האור במהלך החודש. אותיות ה-א"ב שולטות, לפיכך, ביקום כבר מרמת הטמנת הזרע.
על ידי לימוד הקבלה וידיעת כוח ה-א"ב, יש באפשרותנו, באמצעות האותיות העבריות, להשיג שליטה ביקום ובגורל. מכאן נובע שעל מנת לקיים את מאמר חז"ל "אין מזל לישראל" (כלומר שאין אקראיות ואנחנו אחראים לגורלנו) – יש חיוב ללמוד אסטרולוגיה קבלית.
צרוף האותיות פ"ו עולה בגימטריה לערך 86, השווה לערכה של המלה א-ל-ה-י-ם. כידוע, השמות השונים שניתנו לבורא אינם אלא צינורות ומלבושים לגילוי ההיבטים השונים של מהותו. כל שם של הבורא מייצג מימד אחר של אור.
השם ה-ו-י-ה, למשל, מייצג את עץ החיים, עולם האמת, העולם הבא. יש חרדים המקשרים את עולם הבא עם החיים שלאחר המוות, אך הזוהר מלמד שהעולם הבא כבר בא, והוא נמצא איתנו כאן ועכשיו, אלא שהוא מבטא את ההיבט הרוחני של המציאות, את ה-99% שמעבר לתחום ההוויה החושית, ולכן אין אנו רואים אותו בעיניים. החלק המשלים של המציאות, ה-1% הגשמי שאנו מכירים מחיי היומיום, המקושר לעליות ולמורדות של עולם האשליה – זהו עץ הדעת טוב ורע, המיוצג בשם הקדוש א-ל-ה-י-ם.
כיוון שעולם האשליה נדמה לפעמים כטוב ולפעמים כרע, משתמשת התורה לתיאור אשליות אלו בביטויים "אלוקים" ו-"אלוקים אחרים", בהתאמה.
השם המפורש מתאר את הוודאות באור, כפי שהיא נתפסת בעולם האמת. מודעות זו היא הרצון לקבל על מנת לתת. ההפך ממנה, הרצון לקבל לעצמו בלבד, היא המודעות שהביאה לחטא העגל, והיא מתוארת בביטוי "אלוקים אחרים".
בחודש אייר חזקה במיוחד המודעות של "אלוקים" – האשליה המקושרת לרצון לקבל לעצמו בלבד. החודש זכה לאותיות פ"ו על מנת להסב את תשומת לבנו לסכנות הטמונות בו ועל מנת שנקפיד גם בחודש אייר להתגבר על הרצון העצמי, למרות ההשפעה הקוסמית בכיוון זה, ונשאר מחוברים בכל עת לעץ החיים.
נתינה מתוך מודעות של אור – חיבור לניצוץ האלוקי
גפרור מאיר את סביבתו בדיוק באותו אופן ביום ובלילה, בלי קשר אם סביבו אור או חושך. גם אנחנו צריכים לפעול באופן דומה ולהפיץ את האור ללא התייחסות להתנהגות האנשים הסובבים אותנו. אם אנו אומרים "יחס גורר יחס" ומחליטים להיות נחמדים לאנשים נחמדים ורעים כלפי אנשים רעים, אזי אנו מגיבים באופן המקושר למודעות של "אלוקים".
לעומת זאת, אם אנו רוצים לשמור על קשר לעץ החיים, עלינו להפיץ את האור כמו הגפרור, ולגלות אהבת חינם לכל אחד, ללא קשר לאופן התנהגותו כלפינו.
כשהיהודים יצרו את עגל הזהב הם הודרכו על ידי מודעות ברמה של "אלוקים", כלומר, על ידי רצון לקבל לעצמם. לכן גם בחרו להשתמש בזהב, המקושר לקו שמאל ולרצון לקבל לעצמו. לעומתם, מי שמעוניין להיות אחוז בעץ החיים, כדאי לו להיות בנתינה ובדאגה לזולת. פעילות זו תחבר אותו לניצוץ האלוקי שבתוכו ותזין את נשמתו בשפע רב הישר מן העולמות העליונים. מי שעוסק בנתינה מתוך מודעות של אור, לעולם לא יחוש מחסור, ממש כשם שנר המדליק נרות נוספים אינו מאבד דבר משלהבתו.
תשובה ותיקון מידות לסילוק כאוס מן העולם
שוב עתה לדיון בספר הזוהר, בפרשת "כי תשא".
בסעיפים הבאים מסכימים רבי יוסי ורבי אבא שאין צורך לחכות למשיח ולהמתין למילוי סאת הייסורים של הגלות, אלא ניתן למהר ולעשות תשובה בכל רגע. במלים אחרות – חשוב שכל אדם מישראל יתחבר ללימוד הקבלה מספר הזוהר, ישתמש ב-ע"ב שמות וישתנה, כלומר, יתקן את מידותיו באמצעות הפעלת כוח התנגדות, שזו משמעות התשובה.
יחד עם זאת יש לזכור שמי שלא ישתנה ולא יעשה תשובה, גם הזוהר וגם ע"ב השמות לא יועילו לו: כלים קדושים אלו נועדו לפתוח לנו חלון לעולם האמת, חלון שדרכו נוכל להיות בנתינה לאחרים וגם לקבל לתוכנו את כוח האור של הבורא.
ככל שנשתנה ונתקדם בעבודה הרוחנית, יתרחב החלון ונוכל להיות יותר בנתינה ונוכל לקבל יותר אור וברכה לתוך חיינו.
שיטה זו, שמלמד אותנו הזוהר, היא המפתח ליציאה מן הגלות ולהבאת גאולה לעולם.
התלמוד והזוהר מסכימים יחדיו שחורבן בתי המקדש וגלות השכינה נבעו משנאת חינם ומקנאה בין יהודים. במצב זה שעם ישראל שרוי בו כבר 2,000 שנה, כל אדם דואג לעצמו בלבד ומניח שאיש מלבדו לא ידאג למלא את מחסורו. יחד עם זאת, ידוע לכל ששיטה זו לא מניבה את הפירות הרצויים, ולמרות שהאנשים דואגים לעצמם, בכל זאת יש מחסור: אנשים מזדקנים ומתים, יש צער, סבל ומחלות בכל העולם. הסיבה לכך פשוטה: כל עוד אנו דבקים בדרך זו נותר החלון לעולם האמת סגור ונעול. כל עוד החלון סגור, אין מילוי של אור והאנשים חווים מחסור. אך באמצעות תשובה, כך על-פי ספר הזוהר, נוכל להביא גאולה לעולם, לסלק כאוס, להשליט את כוח המחשבה על החומר ולהגשים את תחיית המתים ואת הרעיון של חיי נצח.
יראת ה' כפתח לחיבור ל-ג' ראשונות
היבט נוסף שיסייע לנו להתחבר לתבונת האנרגיה הפנימית של חודש אייר מצוי בזוהר של ראש החודש – פרשת "אחרי מות". בסעיף ב' כתוב: "אחרי מות שני בני אהרן. רבי יצחק פתח, עבדו את ה' ביראה וגילו ברעדה. וכתיב, עבדו את ה' בשמחה באו לפניו ברננה".
מקראות אלה סותרות זו את זו – שכאן אומר לעבוד ביראה ורעדה, וכאן אומר בשמחה ורננה. ומשיב – אלא כך למדנו, עבדו את ה' ביראה, כי בכל עבודה שרוצה האדם לעבוד לפני ריבונו – בתחילה צריך יראה, לירא מפניו, ובשביל יראת ריבונו יזכה לאחר כך לעשות בשמחה מצוות התורה. ועל כן כתוב, "מה ה' אלוקיך שואל מעמך כי אם ליראה, שעל ידה יזכה לכל".
כידוע, המודעות הפנימית של כל מלה בעברית מקופלת בכל הצירופים המתקבלים מאותיות אותה מלה. אחד הצירופים של אותיות י-ר-א-ה מאיית את המלה ראיה. מכאן אנו לומדים שיראת ה' אינה רק פחד מפניו, אלא גם ראיית ה'. ומתוך ראיית ה' ניתן להגיע לדעת את ה', דהיינו, לזכות להתחבר עם האור.
פירוש זה זוכה לחיזוק ולסימוכין בסעיף ד' – שם מצטט רבי אבא מן המקורות: "יראת ה' ראשית דעת, וכן כתוב ראשית חוכמה יראת ה'…" – כלומר, יראת ה' היא הפתח לחיבור ל-ג' ראשונות.
אייר הוא החודש שבו מתגלה במיוחד הכוח של רפואה רוחנית
כדי לראות את המודעות הפנימית של חודש אייר, נקרא מתוך ספר יצירה את הפסוקים הדנים באותיות החודש: "המליך האות פ' וקשר לו כתר וצר בו נוגה בעולם ויום ה' בשנה ונחיר ימין בנפש". וכן "המליך אות ו' וקשר לו כתר וצר בו שור בעולם ואייר בשנה ויד שמאל בנפש".
כפי שלמדנו בתיקון הנפש, על פי המודל הקבלי יש בגוף האדם יותר מאשר שבעה מרכזי אנרגיה, זאת בניגוד למודל הצ'קרות ההודי. אמנם כל אומות העולם קבלו את הידע מאותו מקור – אברהם אבינו – אך כפי שמספרת התורה, בני הפילגשים קבלו מתנות ואילו יצחק קיבל את כל אשר לאברהם. מכאן, שאנחנו קיבלנו את הידע השלם דרך יצחק אבינו, וכל יתר אומות העולם קיבלו ידע חלקי דרך בני הפילגשים, שהעבירו ידע זה לעמי המזרח הרחוק.
החל משנת תש"ס, גילו בכל העולם את כוחו של "תיקון הנפש", והתחילו להשתמש בו כבעמוד התווך של רפואת שנות האלפיים וכאמצעי לחיסול כל גילויי הכאוס בעולם.
מודל הצ'אקרות של רפואת המזרח כלול ב"תיקון הנפש", ומכאן שהוא אינו התיאור השלם של הגוף האנרגטי של האדם. במודל הצ'אקרות לא נמצא פירוט כל נקודות האנרגיה באזור הראש – פרוט שחשיבותו רבה ביותר.
חשוב להדגיש את עניין תיקון הנפש משום שאייר הוא החודש שבו מתגלה במיוחד הכוח של רפואה רוחנית, והדרך להוליך כוח זה היא באמצעות תיקון הנפש.
מקובל נוהג לתרגל את תיקון הנפש חמש פעמים ביום, על מנת לכוונן את יעילות מערכת החיסון וההגנה הרוחנית מפני כל היבט של כאוס או מחלה. במסגרת תיקון הנפש, כדאי להתרכז בנחיר הימני וביד שמאל, כפי שממליץ אברהם אבינו, משום שדרך שני איברים אלו ניתן להכניס לגוף את כוח הרפואה המתגלה במיוחד בחודש אייר ("אני י"י רופאך").
בהקשר זה, חשוב לזכור את ההיבט שמדגיש עבורנו רבי שמעון בספר הזוהר: ידע הוא חיבור, כלומר, הדרך היחידה להתחבר לכוח הרפואי המתגלה ביקום היא באמצעות הכוונות המיוחדות של תיקון הנפש. ללא כוונות אלו, גם אם נתפלל לרפואה מבוקר עד ערב – לא נשיג דבר. מי שמחובר לידע הקבלי, יראה בימות משיח את התגשמות חזון "בילע המוות לנצח"; ולעומתו, כל היתר יראו את יום הדין וקץ כל בשר.
לכל מי ששואל איפה היה הבורא בעת שהתפללו אליו מתוך כבשני מחנות ההשמדה במלחמת העולם השנייה – עונה רבי שמעון: הבורא לא שמע את הטלפון מצלצל כיוון שאיש לא חייג את המספר הנכון, וזו הסיבה היחידה שלא הרים את השפופרת ולא ענה לכל המתפללים. כל אות בספר יצירה נושאת על גבה מידע קוסמי, ממש כמו גלי הרדיו המכוונים לשאת ולהוליך מידע במערכות תקשורת אלחוטית.
אברהם אבינו בחר לקרוא לחודש השני בשם אייר משום שידע כי 400 שנה אחר כך ייכתב בפרשת "בשלח" הפסוק "אני י"י רופאך", וכי אנרגיית הרפואה תועבר אלינו באמצעות האותיות פ' ו'.
ככל שזה נשמע פשוט, זהו בוודאות המפתח לסילוק כאוס ומחלה מתוך חיינו. בדרך כלל, כשאנו מחפשים מרפא לבעיה או למחלה, אנו נקראים לסמוך על תיאוריות מסובכות שרק פרופסורים בודדים מסוגלים להבין, וכשאנו שואלים אותם לגבי טיב התיאוריה שלהם, אנו נענים שבהסתברות גבוהה היא אכן מספקת פתרון סביר לבעיה. ובכן כיום, בעידן הדלי, גישה זו פשטה את הרגל. אנו תובעים לקבל כיום הסברים ברורים ומשכנעים לכל דבר ועניין, ודוחים כל מענה הקושר להסתברות, משום שהסתברות פירושה אי-וודאות, ואי-וודאות פירושה כאוס, מחלה ובעיה.
מכאן שכל מודל הסתברותי אינו יכול בהכרח להוליך את האור שיסלק את המחלה ויפתור את הבעיה המשבשת את מהלך החיים התקין. רק בעזרת הידע הקבלי נצליח בחודש אייר להזריק ליקום כוח מרפא בעוצמה שתספיק כדי לסלק כאוס מכל היקום. הפתרון אינו מצוי בשום מעבדה רפואית. הפתרון מצוי ביקום, בעולם הרוחני המזין אותנו.